top of page

In 2022 biedt het MatheMagic PROGRAMMA drie onderdelen.


1/ Een MatheMagic dag- of halve dag atelier bestaat uit een van de 10 wiskunde thema’s, steeds geïntroduceerd door een ‘ijsbreker en aangevuld met wiskunde speelhoek.

De MatheMagic workshops 2022-2023 worden ontwikkeld en begeleid voor de profit en non-profit sector. Deze interactieve doe-ateliers zijn gericht naar kinderen en jongeren van 6 jaar tot 12 jaar. Andere leeftijden zijn mogelijk na overleg.

Het MatheMagic programma omvat 3 onderdelen:

  1. Tien volwaardige MATHEMAGIC ateliers gebaseerd op wiskundige thema’s, met ijsbrekersen een wiskundige speelhoek.

  2. De kosteloze MATHEMAGIC opleidingen voor vrijwilligers, hier leer je ondermeer werken met de MATHEMAGIC BOX;

  3. een MATHEMAGIC BOX waarmee je zelfstandig aan de slag kunt gaan in je eigen organisatie;

TIEN MatheMagic ateliers voor 2022:

VRIJWILLIGERSOPLEIDING 2022

De begeleiding was in 2021 in handen van Maria-Cristina en wordt daarbij geassisteerd door een team vrijwilligers: Ilse, Kautar, Saya, Dorothea, Fatima, Soehaila, Evelien, Kirsten, Majida, Hajar, Evelyne, Dries, Calva, Arthus en Klaas.Deze vrijwilligers werden binnen het MatheMagic programma opgeleid met oog op assistentie tijdens de workshop.

 

Elke partnerorganisatie bieden wij de mogelijkheid aan deel te nemen aan ons flankerend coachingsprogramma. In dit 2-daags programma leiden wij vrijwilliger op die MatheMagic in hun eigen organisatie verder kunnen zetten. Uiteraard kunnen deze mensen steeds op onze expertise en materiaal rekenen. Het is onze bedoeling om met deze aanpak MatheMagic een duurzaam karakter te geven.

Volgende opleidingsdag voorzien wij op 16 en 17 juni!

In de Makerspace van De Creatieve Stem in Drongen. Deze opleiding is kostenloos. Bel Wim op 0497 41 31 88 indien je een plaatsje wil reserveren.

  • Tesselatie: Stempelen. Tesselaties zijn vlakvullingen met een tegel die zich steeds herhaald in hetzelfde patroon. De kinderen maken zo'n tegel en mbv. de lasercutter maken we stempels.

  • Tesselatie: Textiel bedrukken. De kinderen maken zo'n tegel waarmee we vervolgens textiel bedrukken (t-shirts, totebags, ...).

  • Curve stitching: Met curve stitching gaan we krommen opbouwen met rechte lijnen. Met handgereedschap en kleurrijke touwen, maakt iedereen zijn eigen curve.

  • Tensegrity: Tensegrity beschrijft constructies die recht blijven door gebruik te maken van spankracht in touwen, draden en rekkers. We maken samen zo'n constructie en laten de kinderen vervolgens zelf experimenteren met het materiaal.

  • Pendulum: Eenvoudige slinger. Als echte wetenschappers gaan de kinderen de slingertijd van een pendulum gaan ontleden. Welke factoren hebben invloed en welke niet? Hoe kunnen we deze manipuleren?

  • Pendulum: Chaos slinger. A.d.h.v. de dubbele slinger gaan we aan de slag met het begrip van chaos en orde. Met een lichtschilderij worden de verschillende paden van de slinger in beeld gebracht.

  • Pendulum: Expo. Slingers bestaan in allerlei soorten en formaten. Met deze expo leren we er enkele kennen en hoe ze werken.

  • Geometrische dissectie: De tangram is de meest gekende, maar er bestaan nog meer wiskundige vormen die we kunnen opdelen en hervormen naar andere vormen.

  • TinkerTollen: Met een wiskundige bril gaan we tinkeren en als ontwerpers gaan we mooie tollen maken. Met de lasercutter of 3d-printer maken we ons eigen super deluxe tollen.

  • Platonische lichamen: lamp maken. Met behulp van rietjes of andere materialen maken we allerlei platonische lichamen. Deze workshop kan in combinatie met de Curve stitching workshop.

  • Kinetische kunst: de agamograaf. Kinetische kunst is een tak van de kunst waarin beweging centraal staat. De agamograaf pint zich vast aan perspectief.

De wiskundige speelhoek omvat een breed gamma aan spelletjes en puzzels. We voorzien deze om de kinderen wiskundig bezig te houden wanneer ze even afgeleid zijn, of wanneer ze aan het wachten zijn. De speelhoek omvat oa:

  • Tollen

  • Metalen breinpuzzels

  • Wiskundige gezelschapsspelletjes

  • 3D puzzels

  • ….

IJSbrekers - Wij voorzien als verrassende intro en/of als tussendoortje enkele raadselachtige doe- en denkopdrachten:

  • Tellen tot 31 op 1 hand

  • Door een blad papier stappen

  • Binair armbandje

  • De magie van het cijfer 9

  • Knoop maken zonder het touw te lossen

  • ...

IMG_4073.JPG
bottom of page